čtvrtek 20. ledna 2011

Stavba překližkového kajaku - díl 2 - intermezzo

Po prostudování příslušné literatury jsem učinil nepříliš optimistické rozhodnutí a během dnešního odpoledne jsme s Honzou rozebrali dno, které jsme minule horko těžko dávali dohromady svařovacím drátem. Mezitím jsem ještě překontroloval pracovní žebra, která kromě značného podříznutí nejeví známky nesymetričnosti. Takže je použijeme a tak jsme do nich podle výkresů vyvrtali otvory průměr 6mm. Také jsem koupil 30m vázacího ocelového drátu o průměru 1,0mm.

Pak jsme začali znovu od středu drátkovat oba díly dna k sobě. Pečlivě jsme ukládali a přivazovali žebra a vše jsme fixovali tavným lepidlem. Doufáme, že po rozebrání půjde (jak tvrdí dostupné zdroje) lepidlo z trupu odstranit. Drátkování jde výrazně lépe, jen se čas od času nezadaří a drátek přetrhneme. Což není vůbec problém, snadno jde vyměnit.

Tím jsme dosáhli toho, že máme v trupu uložená a připevněná všechna pracovní žebra. A jsme připraveni v dalším kroku přivazovat boky a následně palubu.



Nanovo sestavené dno včetně žeber
(boky jsou tu jen nasunuté, aby to vypadalo lépe)

Závěrečná fotografie po dnešku nápadně připomíná tu z minula, ale přesto jsou mezi nimi zásadní rozdíly, které ovšem nemusejí být každému patrné.


Pro ty, kdo by se chtěli do stavby překližkového kajaku pustit připojuji ještě...

Seznam mně dostupných knih a zdrojů:

  1. Vaclav Stejskal: Stich and Glue Sea Kayak - návod, který dostanete, pokud si na autorových stránkách zakoupíte výkresy lodě. Bohužel není podle mně ideálně zpracovaný a tak mi spousta věcí dojde, až s křížkem po funuse, když už je překližka nařezaná a lepidlo namíchané. 
  2. Chris Kulczycki: The New Kayak Shop - velmi podrobně zpracované a na rozdíl od všech ostatních knížek obsahuje i použitelné výkresy 3 lodí:
    • Chesapeake 16 (4,8m x 60cm)
    • West River 180 (5,5m x 56cm) - tu jsem původně chtěl stavět pro sebe.
    • Severn (4,4m x 63,5cm)
  3. Ted Moores & Greg Rössel: Kayaks You Can Build - velmi podrobný návod pro stavbu tří kajaků (plány nejsou v ceně). Spousta barevných fotografií a chytrých tipů ke stavbě (zvlášť jsem si zamiloval odstavce označené: Think Lazy, Cheap Trick a vyvrcholení v podobě Best Cheap Trick Yet.)
  4. Nick Schade: The Strip-Built Sea Kayak - sice jde o jinou technologii stavby (zde cedrové pásky), přesto mi popis některých řešení a postupů docela pomohl.
  5. Ted Moores: KayakCraft - taky woodstrip, ale tuhle knížku jsem skoro ani neotevřel. Nepřijde mi moc zdařilá, alespoň zatím.
  6. The Gougeon Brothers on Boat Construction - Wood & West System Materials - na konec tu mám specialitku, do které zatím jen tu a tam nesměle nahlížím. Jde o dost podrobné zpracování technologií tzv. West System. To je velmi propracovaný systém lepení epoxydovou pryskyřicí, užívaný zejména na západ od našich hranic. Takže v knize najdete nejen informace k stich and glue (to je to, co tu popisuju), ale i mnoho jiných způsobů stavby lodí obecně.