neděle 30. ledna 2011

ISAF - Kurz přežití na moři

Právě jsem se vrátil z ... z Brna. Dva dny jsme se tam učili, jak přežít na moři. Pochopitelně chystám na Seakayakera článek, tak teď jenom v rychlosti a kostce.
Kurz je primárně určen pro jachtaře, ale spousta informací se může hodit i seakajakářům. Nikoho asi nepřekvapí, že má teoretickou část (bezpečnostní výbava, plavba ve špatném počasí, bouřkové plachty, poškození lodě a opravy, muž přes palubu, pomoc jinému plavidlu, globální záchranný systém, předpověď počasí). Co mě osobně ale maximálně nadchlo, jsou praktická cvičení:

  1. prevence a hašení požáru (nikdy nehašte pánvičku vodou!)
  2. signalizace a komunikace v nouzi, použití pyrotechniky
  3. opuštění plavidla, záchranné ostrůvky a vesty
Požáry se kajakářů moc netýkají (kromě ohňů zakládaných v chráněných oblastech, že Evičko, Markéto a Pavlo?), ale ta pyrotechnika. To je panečku věc. Jako houslista amatér se o svoje prstíky bojím převelice, a tak jsem dneska úplně poprvé odpaloval z vlastní ruky něco tak silného. Bacha, dolet padáčkové rakety je zhruba 300m (nahoru) a dalších 300m dolů! Tak si asi dovedete představit, jaká je to šleha. Moc doufám, že z kajaku nikdy nic podobného střílet nebudu!

Já nic, já jenom řídil palbu, pane inženýre!


A zbývá bazén.
I kdybych z celého kurzu absolvoval jenom ty dvě hodiny v bazénu, řekl bych: "Jo, stálo to za to!" Celé ty dvě hodiny nás drželi ve vodě (s krátkou přestávkou v záchranném ostrůvku), takže schopnosti vesty a oblečení vyzkoušíte opravdu důkladně. A i když už jsem měl ohledně vesty docela jasno (Kaikoura a nic jiného), po těch dvou hodinách jsem s plaváním ve vodě měl docela problémy. Takže mám pořád o čem přemýšlet.


Když nám připadalo, že to docela ujde, začal nás Christian kropit vodou z hadice.
Brrrrrr.

Z bazénu mám pro kajakáře spoustu užitečných informací i cvičení, až se za měsíc sejdeme v Krumlově, můžeme si vyzkoušet, jak se má držet skupinka plaváčků pohromadě, i jak si má doplavat pro záchranný ostrůvek, který jí s trochou štěstí shodí záchranářské letadlo.


Video z bazénu:




A úplně nakonec ještě odkaz na pořádající Školu jachtingu.