Na konci roku 2010 jsme se spolu s Martinem a Markétou rozhodli, že pro Markétu postavíme kajak z překližky. Po kratším váhání jsme vybrali design V. Stejskala z Ú-es-á, pojmenovaný Cirrus LT (487 / 55cm). Následoval nákup hlavního stavebního materiálu - 6 desek gabonové překližky, tloušťka 4mm.
Prvním krokem bylo spojení desek dohromady. To znamená, že se musí vyrobit skosy a pak se desky slepí.
|
Výroba zkosení pro budoucí spoje |
|
Slepené desky, zatím jsou "pod tlakem" |
Mezitím Martin připravil budoucí pracovní žebra. Pracovní proto, že slouží jen pro dodržení tvaru kajaku a před jeho zalaminováním se vyjmou.
Po slepení desek jsme vyřezali jednotlivé segmenty dna, boků a paluby. To nám zabralo zhruba dva dny práce. Postup jsme zvolili podle návodu, který jsme dostali spolu s výkresy lodě. Nejprve nahrubo obřízneme tvar dílu (přesahy kolem 3 cm). Je třeba díly připravit současně dva - vždy levobok a pravobok a přitom hlídat, aby lepší strana překližky vyšla vně trupu.
|
Vzadu nahrubo vyříznutý bok lodě, vepředu dokončování dílů paluby |
Pak oba kusy přiložíme na sebe lepšími stranami dovnitř a na jeden díl přiložíme šablonu. Obřízneme jí nožem (vyryjeme tedy obrys do překližky) a vryp ještě zvýrazníme tužkou.
|
Martin přenáší šablonu na překližku |
Nakonec díl obřízneme přímočarou pilou a dočistíme škrabkou a smirkem.
|
Začištění řezu (vždy dva díly najednou) |
Tím byla ukončena první fáze a my jsme mohli sundat desku stolu. Na C-profily, na kterých byl stůl původně uložen, jsme namontovali přes masivní L-profily venkovní šablony, jakési kolébky.
|
Osazování kolébky na C-profily |
Do nich jsme postupně začali ukládat desky dna a boků.
|
Markéta si spokojeně prohlíží nasucho sestavené dno a boky |
Ovšem, aby držely pohromadě, je třeba do nich vyvrtat otvory (1mm) a desky se k sobě svazují drátkem.
|
Svazování zádě drátkem |
Nám při této operaci vznikly nejasnosti a po svázání dílů dna jsme prozatím práce přerušili. Nevíme totiž přesně, jak fikaně olaminovat dno a palubu tak, aby byl spoj co nejpevnější a co nejhezčí. Navíc já mám osobní problém s drátkem, který se mi jeví naprosto nevhodný (z nouze jsme použili svařovací drát) a také předpřipravená žebra nejsou zrovna symetrická.
Obecně zatím tedy trpíme zejména tím, že nevím, kam povedou naše další kroky a tak jsme nuceni každou operaci důkladně promýšlet. A v dílně to podle toho občas vypadá. Stojíme a debatujeme. Ale až budeme stavět druhou, třetí loď, už nám to půjde jako po másle.